Research Info

Home \بررسی راهکارهای ...
Title بررسي راهكارهاي مديريتي-حفاظتي جهت كاهش تلفات جمعيت آهوي ايراني بر اثر سيلاب‏هاي فصلي در منطقه حفاظت‏شده مند استان بوشهر
Type FinishedProject
Keywords Not Record
Abstract سيلاب هاي فصلي هر ساله موجب خسارات جاني و مالي زيادي در مناطق مختلف استان بوشهر مي گردد. براساس مطالعات انجام شده، اين وقايع فرين جوي با توجه به حدوث تغييرات آب و هوايي روند رو به رشدي را در سال هاي آتي از خود نشان خواهد داد. بنابراين با توجه به كوتاه شدن دوره هاي بازگشت اين وقايع (سيلاب-ها) و طبيعتا افزايش خسارات جاني و مالي ناشي از آن، لزوم هرچه بيشتر يافتن راه كارهاي عملياتي بهتر جهت كاهش و كنترل خسارات ناشي از آن را مي طلبد. بطور كلي پژوهش حاضر در دو فاز انجام گرفته است. در فاز اول ابتدا به مطالعه و تحليل شرايط كنوني منطقه مورد مطالعه (كل حوضه آبريز و منطقه حفاظت شده مند) يعني شناخت تمامي خصوصيات طبيعي منطقه، پهنه‏بندي مناطق زيستگاهي آهو و پهنه بندي سيلاب در سطح حوضه آبريز و منطقه حفاظت شده پرداخته شده است و سپس در فاز دوم امكان‏سنجي روش‏هاي موجود براي كنترل سيلاب صورت گرفته است و نهايتا بهترين روش ها به ترتيب اولويت بندي گرديد. طي بازديد هاي ميداني و نقشه تهيه شده از خطر رخداد سيلاب در منطقه حفاظت شده مند مشخص شد سه نقطه معروف به بريد، رود بر و چم شيخ سه نقطه ورود آب به منطقه در صورت بروز سيلاب هستند. با توجه به نقشه هاي استخراج شده از مطالعه، بازديد هاي ميداني، مصاحبه و جلسه با كليه محيط بانان منطقه حفاظت شده مند، گرفتن نظرات متخصصين اين حوزه يكي از راهكارهاي كاهش تلفات آهوان ايجاد سكوهاي با ارتفاع كم در منطقه با حضور حداكثر آهوان مي باشد.
Researchers Hana Etemadi (First researcher) , Esmaeil Abbasi (Second researcher) , Mahmoud-reza Hemami (Third researcher) , Ali Mohammad Sanati (Fourth researcher) , Ali Fakhri (Fifth researcher) , Hossein Jafari (Co worker)