Research Info

Home \نگاشت عناصر سازه ای حوزه ...
Title نگاشت عناصر سازه اي حوزه تجربي «سفر» بر عناصر سازه اي حوزه فرامادي «آخرت» در الگوي استعاري «آخرت سفر است» در قرآن كريم
Type Article
Keywords قرآن كريم، استعاره مفهومي، نام نگاشت، حيات آخرت، سفر
Abstract استعاره مفهومي در رويكرى معناشناسي شناختي در پي آن است تا مفاهيم انتزاعي را در قالب مفاهيمي ملموس بيان كند. قرآن كريم با سرشت استعاري خود با ابزار استعاره مفهومي مفاهيم بسيار پيچيده از امور غيبي مانند مفهوم انتزاعي حيات آخرت را با زباني ساده و قابل شناخت به بشريت عرضه كرده است. پژوهش حاضر با رويكرد توصيفي- تحليلي با مفهوم سازي نام نگاشت «آخرت سفر است» در قرآن كريم براساس نظريه استعاره مفهومي ليكاف و جانسن به تبيين نگاشت تناظرهاي نظام مند حوزه مبدأ بر حوزه مقصد در اين استعاره مفهومي ميپردازد. اين نام نگاشت از الگوهاي استعاري بسيار مناسب براي به تصوير كشيدن «آخرت» به عنوان حوزه انتزاعي مقصد در ساختار ملموس «سفر» به عنوان حوزه مبدأ مي باشد. نگاشت حوزه مبدأ بر حوزه مقصد چارچوب اصلي پژوهش حاضر را تشكيل مي دهد. نام نگاشت «آخرت سفر است» با نگاهي نظام مند و الگوبرداري هاي خلاقانه مفهوم پيچيده و انتزاعي سراي وسيع و ناشناخته حيات اخروي را در ساختار مفهوم عيني و شناخته شده سفر قابل فهم و ملموس مي نمايد. مؤلفه هاي متناظر با اركان سفر آخرت به چهار بخش تقسيم مي شود. نگارندگان در اين مقاله به شناسايي اين تناظر هاي مفهومي از حوزه مبدأ به مقصد و ترسيم نمودار نگاشت احكام قلمروي مبدأ بر مقصد مي پردازند. وجود تناظرهاي نظام مند ميان دو حوزه «آخرت» و حوزه «سفر» علاوه براينكه تأييدي ديگر بر اعجاز قرآن كريم در بهره مندي از نظام مفهومي كاملاً ساختارمند و منسجم است؛ باعث درك بهتر مفهوم ماورائي آخرت در تصوير مفاهيم آشنا و تجربي در مخاطبان قرآني براي تلاش در جهت تهذيب نفوس و اصلاح امورشان در دنيا مي باشد.
Researchers zainab faizi (First researcher) , Hossein Mohtadi (Second researcher) , Seyyed Heydar Shirazi (Third researcher) , Hossein Faghih (Fourth researcher)