Research Info

Home \شناسایی و تحلیل موانع و آسیب ...
Title شناسايي و تحليل موانع و آسيب هاي پيش روي توسعه فرهنگ ازدواج در بين جوانان استان بوشهر و بررسي تجرد قطعي دختران با نرخ رشد جمعيتي و تدوين مدل بومي كاهش تجرد قطعي دختران در استان بوشهر
Type FinishedProject
Keywords ازدواج، تجرد قطعي دختران، نرخ رشد جمعيتي، موانع ازدواج
Abstract در مورد ضرورت امر ازدواج و اهميت آن هيچ جاى ترديدى نيست. در اسلام به مسأله ازدواج خيلى اهميت داده شده و براى آن مقررات خاصى تعيين شده است. ازدواج از نظر اسلام وسيله اى است كه زن و شوهر در سايه آن با كمال آسايش و اطمينان به حقوق خود، در كنار يكديگر زندگى مى كنند. موضوع ازدواج و تشكيل خانواده از جمله مسائلي است كه مورد بحث اديان و مذاهب، فلاسفه، جامعه شناسان، روانشناسان، علماي تعليم و تربيت، شعرا و نويسندگان و هنرمندان قرار گرفته است. در امر ازدواج تشكيل خانواده اهداف و انگيزه هايي چون ميل بشر به تداوم نسل، نياز اقتصادي و نياز روحي و غيره دخيل بوده كه اين عوامل در دوره هاي مختلف تاريخ بشري متغير بوده است. در سال هاي اخير ايران دستخوش تحولات فرهنگي جدي شده است كه مهم ترين تاثيرات آن را در حوزه خانواده؛ به ويژه ازدواج و طلاق شاهد بوديم. افزايش آمار تجرد قطعي و كاهش شاخص رشد جمعيتي در ايران زنگ خطر تهديد خانواده را به صدا در آورده است. زنگ خطري كه اگر به آن گوش نسپريم، فرصت جبراني ندارد. از آنجا كه تجرد قطعي علل و عوامل علي و زمينه اي گوناگون دارد و در استان بوشهر از بوم تبعيت مي كند، لازم است تا به صورت دقيق و جامع با علل بومي آن را درك نمود و متناسب با آن دست به تدوين راهبردها_راهكار ها زد و سياست گذاري نمود. از آنجا كه تغييرات فرهنگي مداوم و تدريجي است، راهبرد هاي آن نيز الزاما فرهنگي است و آموزش و تبليغ بلند مدت را مي طلبد؛ بنابراين تدوين يك مدل بومي پيشگيري از تجرد قطعي، مديريت تجرد قطعي را مي طلبد.
Researchers Hamid Karamikabir (First researcher) , Abbas Parsaei (Co worker) , Sekineh Rezaei (Co worker) , Nasim Torkashvand (Co worker) , Shakiba Poursabri (Co worker) , Maedeh Behfrooz (Co worker)