Research Info

Home \مقایسه تحلیلی »وطن دوستی« در ...
Title مقايسه تحليلي »وطن دوستي« در شعر شاعران پايداري متقدم و متأخر فلسطين با تكيه بر اشعار «جبرا ابراهيم جبرا» و «سالم جبران»
Type Article
Keywords شعر پايداري، حس وطن دوستي، فلسطين، جبرا ابراهيم جبرا، سالم جبران.
Abstract وطن دوستي از مهم ترين مؤلفه هاي هر ملتي است كه افراد آن ملت در دفاع از هويت خويش به آن چنگ مي زنند. اين پديده در ميان شاعران فلسطيني بازتاب ويژه و گسترده اي دارد؛ ازاين رو كه آنان با تأثير از واقعيت تلخ اشغال سرزمين مادري خود، با تكيه بر وطن گرايي تلاش كردند تا احساس وطن دوستي را در روح مردم فلسطين برانگيزانند و روحيه پايداري در آن ها بيافرينند. به همين دليل، عشق به فلسطين و سرزمين مادري خود، از همان آغاز، بن مايه مركزي اشعار پايداري شاعران مقاومت فلسطين را تشكيل داد به گونه اي كه كمتر شاعري را مي توان يافت كه سروده هايش از اين ويژگي خالي باشد. جستار پيش رو تلاش مي كند تا با روش توصيفي- تحليلي، جلوه هاي حس وطن دوستي را در شعر دو تن از شاعران مقاومت فلسطين؛ «جبرا ابراهيم جبرا»؛ از شاعران متقدم و «سالم جبران» از شاعران متأخر، بررسي كند. از بررسي سروده هاي دو شاعر چنين برمي آيد كه حس وطن دوستي در شعر شاعران متقدم فلسطين و ازجمله «جبرا ابراهيم جبرا»، بيشتر از رهگذر عاطفه و احساسات دروني مطرح مي شود درصورتي كه اين ويژگي در شعر شاعران متأخر و ازجمله «سالم جبران»، جاي خود را بيشتر به واقعيت و عقلانيت مي دهد. ديگر آنكه «جبرا ابراهيم جبرا»، براي تبيين «ميهن دوستي» خود گاهي به نماد متوسل مي شود كه رازوارگي هنري شعرش را بالابرده و در برخي موارد، مخاطب را در دريافت مضمون سروده هايش با مشكل مواجه مي كند حال آنكه شعر «سالم جبران»، صريح، كوتاه و مستقيم و تا حدود زيادي از رمز و نماد و نمادپردازي خالي است. ويژگي اي كه مي توان آن را در شعر اكثريت شاعران متأخر فلسطين مشاهده نمود.
Researchers Majed morhej rebat (First researcher) , Hossein Salimi (Second researcher) , Mohammad Javad Pourabed (Third researcher) , Sajjad Arabic (Fourth researcher)