Research Info

Home \اثرات استفاده از واکسن غوطه ...
Title اثرات استفاده از واكسن غوطه وري گاروواك در پرورش بچه ماهي سي باس آسيايي (Lates calcarifer) و چالش باكتريايي با Streptococcus iniae
Type Article
Keywords واكسن غوطه وري، ميزان بازماندگي، چالش باكتريايي، شاخص هاي ايمني، ماهي سي باس آسيايي.
Abstract هدف از اين مطالعه بررسي اثرات واكسن غوطه وري گاروواك عليه بيماري هاي استرپتوكوكوزيس و لاكتوكوكوزيس در وزن هاي مختلف ماهي بر عملكرد رشد و تغذيه، برخي شاخص هاي ايمني و ميزان بازماندگي ماهي سي باس آسيايي (Lates calcarifer) بود. ماهيان با ميانگين وزني 5، 10 و 14 گرم در تانك هاي مدور 300 ليتري پلي اتيلني در 6 تيمار و دو تكرار شامل تيمارهاي واكسينه شده در وزن هاي پايين (ST)، متوسط (MT) و بالا (LT) و گروه هاي شاهد هر يك از وزن ها شامل پايين (SC)، متوسط (MC) و بالا (LC) بدون اعمال واكسيناسيون مورد بررسي قرار گرفتند. غذادهي دو بار در روز و تا حد سيري به مدت 8 هفته انجام شد. نتايج حاصل بيانگر اين بود كه واكسن غوطه وري گاروواك اثر معني داري بر عملكرد رشد و تغذيه ماهيان واكسينه شده و شاهد ندارد (05/0< P). در مورد شاخص هاي ايمني ميزان پروتئين كل و آلبومين در تيمار واكسينه شده وزن پايين به صورت معني داري بالاتر از گروه شاهد وزن ST بود (05/0> P) و در تيمار وزن متوسط و وزن بالا تفاوت معني داري بين گروه هاي واكسينه شده و شاهد مشاهده نگرديد (05/0< P). همچنين انجام واكسيناسيون تاثير معني داري بر ميزان تيتر آنتي بادي و ليزوزيم در هيچ كدام از تيمارها نشان نداد (05/0< P). علاوه بر اين، ميزان بازماندگي نيز در پايان آزمايش اختلاف معني داري بين تيمارهاي واكسينه و گروه شاهد نشان نداد (05/0< P). با اين حال، نتايج مربوط به چالش باكتريايي نشان داد كه ميزان تلفات در تيمار واكسينه شده وزنST به صورت معني داري نسبت به گروه شاهد وزن MT كمتر بود (05/0> P). با توجه به نتايج كلي اين مطالعه، تجويز واكسن غوطه وري گاروواك بر عليه بيماري استرپتوكوكوزيس توانسته است در وزن ST ماهي سي باس آسيايي ميزان بازماندگي بعد از چالش باكتريايي را بهبود ببخشد.
Researchers Vahid Morshedi (First researcher) , Nehzat Bakhshi (Second researcher) , Siamak Yousefi Siahkalroudi (Fourth researcher)