Research Info

Home \اثر اجتناب تجربی بر علائم ...
Title اثر اجتناب تجربي بر علائم اختلال استرس پس از سانحه با ميانجي گري نشخوار ذهني و آسيب پذيري ادراك شده نسبت به بيماري مسري در كادر درمان بيماران مبتلا به كوويد-1
Type Article
Keywords اجتناب تجربي اختلال استرس پس از سانحه نشخوار ذهني آسيب پذيري ادراك شده كوويد- 19
Abstract تحقيق حاضر با هدف بررسي اثر اجتناب تجربي بر علائم اختلال استرس پس از سانحه با ميانجي گري نشخوار ذهني و آسيب پذيري ادراك شده نسبت به بيماري مسري در كادر درمان بيماران مبتلا به كوويد-19 بود. روش پژوهش توصيفي و طرح پژوهش از نوع همبستگي بود. جامعة پژوهش را كادر درمان بيماران مبتلا به كوويد-19 شاغل در بيمارستان هاي شهر تهران در ماه هاي خرداد و تير سال 1400 تشكيل مي دادند كه از بين آنها به صورت در دسترس 458 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهاي پژوهش شامل مقياس شهروندي اختلال استرس پس از سانحه مي سي سي پي كين و همكاران، پرسشنامه آسيب پذيري ادراك شده نسبت به بيماري مسري دانكن و همكاران، مقياس نشخوار فكري نولن- هوكسما و پرسشنامه پذيرش و عمل باند و همكاران، به صورت آنلاين توسط كادر درمان تكميل شد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از مدل يابي معادلات ساختاري به وسيله نرم افزارهاي Amos و SPSS انجام شد. يافته هاي پژوهش نشان داد كه اجتناب تجربي هم به طور مستقيم (65/0=β و 01/0>p) و هم به طور غيرمستقيم از طريق نشخوار ذهني (21/0=β و 01/0>p) بر تجربه علائم اختلال استرس پس از سانحه تأثير دارد. بنابراين، يافته هاي پژوهش علاوه بر تلويحات كاربردي و نظري مي تواند به عنوان الگويي مفيد براي ارائه خدمات روان شناختي به پرستاران جهت پيشگيري از ابتلا به اختلال پس از سانحه به كار گرفته شود.
Researchers Afsaneh Moradi (First researcher) , Samireh karimi (Second researcher) , elham Hessami (Third researcher) , sara Yadollahi (Fourth researcher)