Research Info

Home \بازشناسی ویژگی های کالبدی ...
Title بازشناسي ويژگي هاي كالبدي فضاهاي مذهبي غيرمسلمانان در بافت تاريخي بوشهر در جهت بررسي تأثيرپذيري آن ها از الگوهاي طراحي معماري اسلامي بوشهر
Type Presentation
Keywords معماري فضاهاي مذهبي، كليسا، كنيسه، معماري اسلامي، بافت تاريخي بندر بوشهر.
Abstract فضاهاي مذهبي كه از مهم ترين و شاخص ترين فضاهاي يك شهر هستند از اهميت ويژه اي برخوردار بوده اند؛ به طوري كه طراحي و ساخت آن ها به گونه اي صورت مي گرفت كه اين بناها، به عنوان نمادها و نشانه هاي شهري محسوب مي شدند. فضاهاي مذهبي تاريخي بندر بوشهر كه متشكل از مسجد، حسينيه، كليسا و كنيسه است به گونه اي مسالمت آميز در كنار يكديگر قرارگرفته اند و تفاوت و تمايز شاخصي در ساختار كلي اين بناها نسبت به هم ديده نمي شود. كليساها و كنيسه هاي بوشهر نيز از اين قاعده مستثنا نيستند و هماهنگي و يكدستي خاصي بين اين بناها با بافت تاريخي بندر بوشهر وجود داشته است. اين بناها با ساختاري ساده، بدون تزيينات پركار، بدون وجود نماد و يا شاخصه اي متفاوت و به گونه اي هنرمندانه با بافت تاريخي بندر بوشهر، تركيب شده و بافت تاريخي متمايز، يكدست و هماهنگي را تشكيل داده است. بنابراين نگارندگان بر آن شدند تا ويژگي هاي معماري اين بناها را بازشناسي نمايند و تأثيرپذيري اين بناها از بافت تاريخي و اسلامي بوشهر را موردبررسي قرار دهند؛ در اين راستا اين تحقيق در جهت پاسخگويي به سؤالات زير، با به كارگيري روش توصيفي تحليلي، با استفاده از منابع كتابخانه اي و اسناد و تصاوير معتبر، انجام گرفت: فضاهاي مذهبي تاريخي غيرمسلمانان بوشهر، داراي چه ويژگي هاي كالبدي و فضايي هستند و تشابهات و وجه تمايز اين فضاها نسبت به بقيه بناهاي بافت تاريخي بوشهركدام اند؟
Researchers Hozhabr Dabbagh (First researcher) , neda naseri (Second researcher) , MohammadAmir Kakizadeh (Third researcher)