Research Info

Home \مدل یابی رابطه بین نظریه ذهن ...
Title مدل يابي رابطه بين نظريه ذهن و كاركردهاي اجرايي (انعطاف پذيري شناختي و بازداري پاسخ) در نوجوانان: نقش ميانجي هوش هيجاني
Type Article
Keywords انعطاف پذيري شناختي، بازداري پاسخ، كاركردهاي اجرايي، نظريه ذهن، هوش هيجاني
Abstract كاركردهاي اجرايي ساختار­هاي مهمي هستند كه در كنترل و هدايت رفتار نقش مهمي ايفا مي­كنند. اين پژوهش، با هدف بررسي نقش ميانجي هوش هيجاني در رابطه نظريه ذهن و كاركردهاي اجرايي (انعطاف­پذيري شناختي و بازداري پاسخ) انجام شد. روش پژوهش حاضر، همبستگي و از نوع مدل­سازي معادلات ساختاري بود. جامعه آماري پژوهش شامل كليه دانش­آموزان دختر 13 تا 18 سال شهرستان خميني شهر در سال 1400 بود كه 300 نفر از آنان به روش در دسترس براي نمونه پژوهش انتخاب شدند. براي جمع­آوري داده­ها از پرسشنامه­ هوش هيجاني (شات و همكاران، 1998)، آزمون­هاي نرم افزاري دسته­بندي كارت­هاي ويسكانسين (گرانت و برگ، 1984)، برو- نرو (هافمن، 1984) و ذهن­خواني از طريق تصاوير چشم (بارون-كوهن و همكاران، 2001) استفاده شد. براي تجزيه و تحليل داده­ها از ضريب همبستگي پيرسون و مدل معادلات ساختاري در نرم­افزار 24AMOS استفاده شد. يافته­ها نشان داد نظريه ذهن با ضريب 233/0 بر هوش هيجاني و بر انعطاف­پذيري شناختي و بازداري پاسخ به ترتيب با ضرايب 133/0 و 218/0 اثر مستقيم مثبت و معنادار داشت (01/0>P)، هوش هيجاني با انعطاف­پذيري شناختي و بازداري پاسخ به ترتيب با ضرايب 144/0 و 337/0 اثر مستقيم مثبت و معنادار داشتند (01/0>P). اثر غيرمستقيم نظريه ذهن بر انعطاف پذيري و بازداري پاسخ با نقش ميانجي هوش هيجاني به ترتيب ضرايب 033/0 و 078/0 بود. بنابراين مي­توان گفت نتايج حاكي از نقش تعيين­كننده­ي نظريه ذهن و هوش هيجاني، در پيش­بيني كاركردهاي اجرايي سرد (انعطاف­پذيري شناختي و بازداري پاسخ) بود. نهايتاً با توجه به رابطه بين نظريه ذهن، هوش هيجاني، انعطاف­پذيري شناختي و بازداري پاسخ، با افزايش نظريه ذهن و هوش هيجاني مي­توان به بهبود مؤلفه­هاي كاركردهاي اجرايي كمك كرد.
Researchers Elaheh Shirovi (First researcher) , shekofe mottaghi (Second researcher) , Afsaneh Moradi (Third researcher)