Research Info

Home \بررسی تاثیر استفاده از عصاره ...
Title بررسي تاثير استفاده از عصاره جلبك قهوه اي سيستوسيرا بر اندازه ذرات و شكاف نوار انرژي نانوذرات روي اكسيد سنتز شده به روش هاي احتراق، هيدروترمال و ترسيب
Type Thesis
Keywords ZnO nanoparticles; Hydrothermal; Combustion; precipitation; Brown algae; Cystoseira; algae
Abstract نانوذرات روي اكسيد با استفاده از سه تكنيك احتراق، هيدروترمال و ترسيب در حضور عصاره جلبك قهوه اي سيستوسيرا و بدون استفاده از آن سنتز شدند. نتايج XRD نشان دادند كه نمونه هاي سنتز شده داراي ساختار بلوري 6 ضلعي ورتزيت هستند و نانوذراتي كه ،در هر سه تكنيك، در حضور جلبك سنتز شدند اندازه بلورك كوچكتري دارند. تصوير FE-SEM نشان داد كه نانوذرات سنتز شده به روش احتراق شكل هندسي مشخصي نداشته و تجمع ذرات در نمونه سنتز شده بدون عصاره جلبك بيشتر است. تصوير FE-SEM نانوذرات سنتز شده به روش هيدروترمال، دو شكل متفاوت را نشان مي دهد. ذرات سنتز شده در حضور عصاره جلبك به شكل صفحات متخلخل و ذرات سنتز شده در غياب آن به شكل استوانه هايي با سطح مقطع 6 ضلعي مشاهده مي شوند. نمونه هاي بدست آمده بروش ترسيب در صورتيكه با استفاده از عصاره جلبك سنتز شده باشند بصورت صفحات متقاطع تجمع مي يابند در حاليكه بدون عصاره جلبك كره هايي با ابعاد متفاوت تشكيل مي شوند. مساحت سطح ويژه كه با BET بدست آمده است براي نانوذرات سنتز شده با تكنيك هيدروترمال كه با عصاره جلبك سنتز شدند بيشتر از ساير نمونه ها مي باشد. نمودارهاي جذب و دفع گاز نيتروژن براي همه نمونه هاي سنتز شده از نوع IV با حلقه هيسترزيس نوع H3 است كه با بافت مزوپور مطابقت دارد. اندازه گاف انرژي كه بر اساس طيف UV-Vis نمونه ها محاسبه شد براي نمونه هاي سنتز شده در حضور جلبك كوچكتر است. رفتار الكتروشيميايي نانوذرات روي اكسيد بروش طيف سنجي امپدانس الكتروشيميايي و ولتامتري چرخه اي بررسي شد و كمترين مقاومت و بيشترين سطح الكترواكتيو براي نانوذرات سنتز شده با تكنيك هيدروترمال و در غياب جلبك بدست آمد. بررسي فعاليت فوتوكاتاليزوري نانوذرات روي اكسيد براي حذف رنگ هاي متيلن بلو، اينديگوكارمين و بروموكرزول تحت تابش نور خورشيد، فرابنفش و آبي بررسي شد. بيشترين فعاليت فوتوكاتاليزوري براي نانوذره سنتز شده در حضور جلبك و با تكنيك هيدروترمال نتيجه شد.
Researchers nastaran kiani (Student) , Zahra Solati (Primary advisor) , Majid Hashemi (Primary advisor) , Sedigheh Hashemnia (Advisor)