مشخصات پژوهش

خانه /اثرات سطوح مختلف لاکتوفرین ...
عنوان اثرات سطوح مختلف لاکتوفرین جیره بر روی عملکرد رشد، پاسخ های ایمنی، فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و مقاومت به بیماری ماهی شانک زرد باله(Acanthopagrus latus)
نوع پژوهش پایان‌نامه
کلیدواژه‌ها شانک زرد باله، لاکتوفرین، چالش باکتریایی، محرک ایمنی
چکیده این تحقیق بررسی تاثیر این ماده بر پارامترهای رشد، تغذیه، سیستم ایمنی، آنزیم های آنتی اکسیدانی و مقاومت در برابر بیماری می باشد.بچه ماهیان شانک زرد باله ی 10 گرمی پس از8 هفته تغذیه با لاکتوفرین خون گیری و تشریح و نمونه برداری شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که ماهیان تغذیه شده با لاکتوفرین، به طور معنی داری وزن نهایی بالاتری را نسبت به گروه شاهد داشتند (05/0P<). اختلاف معنی داری بین ماهیان تغذیه شده با لاکتوفرین و شاهد در تعداد گلبول های سفید، تعداد گلبول های قرمز، هموگلوبین و هماتوکریت وجود نداشت. پروتئین کل، ظرفیت باند شدن آهن و فعالیت کمپلمان سرم (ACH50) ماهیان، با افزایش میزان لاکتوفرین در جیره، افزایش یافت (05/0P<). فعالیت لیزوزیم موکوس در تیمارهای 800 و 1200 میلی گرملاکتوفرین در کیلوگرم جیره به طور معنی داری بالاتر از تیمار 400 میلی گرم لاکتوفرین در کیلو گرم جیره و گروه شاهد بود(05/0P<). فعالیت آنتی اکسیدانی (کاتالاز، گلوتاتین ردوکتاز، گلوتاتیون اس ترانسفراز) اختلاف معنی داری بین تیمارها ی تغذیه شده با لاکتوفرین و گروه شاهد وجود نداشت (05/0P>) ماهیان تغذیه شده با لاکتوفرین به طورمعنی داری بقاء بالاتری نسبت به گروه شاهد در مواجهه با باکتری Vibrio harveyi داشتند (05/0P<). نتایج این تحقیق نشان داد که تیمار 1200 میلی گرم لاکتوفرین درکیلوگرم جیره باعث افزایش پارامترهای رشد و ایمنی مخصوصا بقاء در برابر باکتری Vibrio harveyi در ماهی شانک زرد باله می شود.
پژوهشگران افسانه اسماعیلی (دانشجو)، ابراهیم ستوده (استاد راهنما)، وحید مرشدی (استاد راهنما)، دارا باقری (استاد مشاور)، سالار درافشان (استاد مشاور)