مشخصات پژوهش

خانه /روش ساده و کارا برای جداسازی ...
عنوان روش ساده و کارا برای جداسازی DNA ژنومیک از بافت های کهنه میگوی ببری سبز، Penaeus semisulcatus : مناسب برای PCR معکوس
نوع پژوهش مقالات در نشریات
کلیدواژه‌ها ثبت نشده‌است!
چکیده انتخاب روش مناسب جهت استخراج DNA سالم و دست نخورده از بافت هایی که مدت طولانی در الکل نگهداری شده اند، نقش مهمی در موفقیت آنالیزهای مولکولی دارد. هدف از این مطالعه، بهینه سازی یک روش ساده، تکرار پذیر، ایمن و قابل اعتماد جهت استخراج DNA ژنومیک با کیفیت از بافت های قدیمی ماهیچه ای میگوی ببری سبز ( Penaeus semisulcatus ) بود. از مهم ترین مزایای این روش، پودر نمودن بافت در هاون چینی پس از خشک کردن در درجه حرارت 40 درجه سانتی گراد، عدم استفاده از نیتروژن مایع جهت پودر کردن بافت و کاهش زمان استخراج تا حدود 5 ساعت بود. به دلیل این که موفقیت در واکنش PCR معکوس، به شدت وابسته به کیفیت DNA الگو است، جداسازی بخشی از ژن بتا اکتین با استفاده از این واکنش، جهت ارزیابی کیفیت DNA استخراج شده، مورد توجه قرار گرفت. موفقیت در تکثیر و تعیین توالی بخشی از ژن بتا اکتین میگوی ببری سبز، حاکی از آن است که DNA حاصل از این روش از کیفیت لازم جهت واکنش فوق برخوردار است. با توجه به موفقیت آمیز بودن واکنش PCR معکوس، DNA حاصل از این روش را می توان با موفقیت جهت انجام سایر مطالعات مولکولی از قبیل AFLP، RFLP و تکثیر قطعات بلند که نیازمند DNA با کیفیت است، به عنوان الگو مورد استفاده قرار داد.
پژوهشگران نوید طحان زاده (نفر اول)، سیدجواد حسینی (نفر دوم)، رؤیا علیزاده (نفر سوم)، فریبا غلامی دشتی (نفر چهارم)، محمد نظریان (نفر پنجم)