مشخصات پژوهش

خانه /مقایسه اثر تجویز خوراکی آویشن ...
عنوان مقایسه اثر تجویز خوراکی آویشن شیرازی و ویتامین E بر بهبود شاخص های رشد و سلامت بچه ماهیان کپورمعمولی قرار گرفته در معرض فلز سنگین کادمیوم
نوع پژوهش مقالات در نشریات
کلیدواژه‌ها ثبت نشده‌است!
چکیده هدف از این بررسی ارزیابی مقایسهای استفاده از آویشن شیرازی و ویتامین E در جیره غذایی ماهی کپورمعمولی در مواجهه با فلز سنگین کادمیوم میباشد. تعداد 222 قطعه ماهی کپور به پنج گروه تقسیم شدند: بچهماهیان گروه اول )شاهد( و دوم )بدون افزودنی( با استفاده از جیرهغذایی استاندارد کپور، گروه سوم با جیرهغذایی حاوی 1 درصد پودر آویشن شیرازی، گروه چهارم با جیره حاوی میزان اضافی 111 میلیگرم در کیلوگرم ویتامین E و گروه پنجم از تلفیق آویشن و ویتامین E با سطوح مشابه تیمارهای قبلی بهمدت 32 روز تغذیه شدند. سپس بچهماهیان در معرض غلظت زیرکشنده کادمیوم قرار گرفته و شاخصهای رشد و سلامت در تمامی گروهها در روزهای 3، 7، 10 و 15 اندازهگیری شد. شاخصهای کبدی، احشایی و صفراوی در گروههای دریافت کننده آویشن بهبود معنیداری نشان داد. درصد وزن بهدست آمده، ضریب تبدیل غذایی، نرخ رشد ویژه، بازده تاثیر غذایی و نرخ موثر جذب پروتیین نیز در گروههای دریافت کننده آویشن بهبود یافت بر مبنای نتایج این پژوهش، استفاده از گیاه آویشن در جیره غذایی ماهی کپورمعمولی موجب جلوگیری از بروز اثرات منفی ناشی از مواجهه با کادمیوم گشته و بهبود شاخصهای مختلف رشد و سلامت در این ماهی را بهدنبال داشت.
پژوهشگران مریم سپیدنامه (نفر اول)، محمد محیسنی (نفر دوم)، دارا باقری (نفر سوم)، مهدی بنایی (نفر چهارم)، بهزاد نعمت دوست حقی (نفر پنجم)