مشخصات پژوهش

خانه /تعیین تنوع ژنتیکی جمعیت ...
عنوان تعیین تنوع ژنتیکی جمعیت ماهیان گورخری Aphanius ginaonis و Aphanius dispar در آبهای داخلی هرمزگان و بوشهر با استفاده از نشانگر مولکولی RFLP
نوع پژوهش پایان‌نامه
کلیدواژه‌ها تنوع ژنتیکی ، Aphanius ginaonis ، Aphanius dispar ، PCR-RFLP
چکیده در این مطالعه تنوع ژنتیکی جمعیت ماهی گورخری گنو و ماهی گورخری معمولی با استفاده از روش PCR-RFLP بررسی گردید. جهت هضم آنزیمی محصول PCR از 5 آنزیم محدودگرAluI, DpnI, Eco47I, HindIII HinfI استفاده شد. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزارArlequin 3.11 انجام گرفت. در نتیجه این آنالیزها، 12 هاپلوتیپ متفاوت به دست آمد که 9 هاپلوتیپ مربوط به ماهی گورخری گنو و 3 هاپلوتیپ مربوط به ماهی گورخری معمولی بود. در ماهی گورخری معمولی هاپلوتیپ AAAAA بیشترین فراوانی را دارا بود و در ماهی گورخری گنو هاپلوتیپ های EABAB، EACAB و CABABبیشترین فراوانی را نشان دادند. محاسبه تنوع هاپلوتیپی و نوکلئوتیدی نشان داد که تنوع در ژنوم میتوکندریایی ماهی گورخری گنو بالاتر از ماهی گورخری معمولی است. بررسی های انجام شده بر ژنوتیپ های حاصله نشان داد که PCR-RFLP تکنیک مناسبی جهت تعیین تنوع ژنتیکی بین دو گونه ماهی مذکور می باشد.
پژوهشگران عصمت سلیمی (دانشجو)، حسین ذوالقرنین (استاد راهنما)، بیتا ارچنگی (استاد راهنما)، محمدتقی رونق (استاد مشاور)، مهدی محمدی (استاد مشاور)