مشخصات پژوهش

خانه /بررسی رابطه کیفیت خواب و ...
عنوان بررسی رابطه کیفیت خواب و کیفیت زندگی با عملکرد ورزشی در بین ورزشکاران جانباز و معلول( با تاکید بر ورزش-های انفرادی)
نوع پژوهش طرح پژوهشی خاتمه‌یافته
کلیدواژه‌ها کیفیت خواب ، کیفیت زندگی ، عملکرد ورزشی، ورزشکاران جانباز و معلول ورزش-های انفرادی
چکیده تعداد جانبازان به دلیل حوادث و وقایع دوران انقلاب و بروز جنگ هشت ساله میان ایران و عراق از میزان شایان توجهی برخوردار است. این گروه با توجه به زمینه های اعتقادی و اختصاصات منحصربه فرد، بازوی توانمند جامعه محسوب می شوند و چنانچه کارکردهای مثبت و منفی مشارکت در فعالیت های ورزشی برای اقشار جانباز و معلول به خوبی معین شود، زمینه های لازم برای برنامه ریزی و بهره وری نحوۀ مشارکت در فعالیت های ورزشی آنان به منظور دستیابی به الگوی مناسب، از جمله موارد مهم در جامعۀ اسلامی ما محسوب می شود. نقش ورزش و فعالیت بدنی به عنوان راهبردی که توانایی بالقوه ای در یاری رساندن به اهداف سلامتی، اجتماعی و اقتصادی دارد، بسیار حائز اهمیت است (شیروانی و همکاران، 1393) درک و شناسایی عوامل مؤثر بر گرایش جانبازان و معلولان، این قشر عزیز جامعه، به سوی فعالیت های ورزشی نیازمند توجه جدی است. از جملۀ این عوامل می توان به وضعیت اجتماعی- اقتصادی و شخصیتی اشاره کرد. این موضوع نیز بر کسی پوشیده نیست که جوامع انسانی به طبقات اجتماعی مختلف تقسیم می شوند و هر کسی بر حسب برخی معیارهای شخصیتی، اقتصادی، تحصیلی، ثروت شخصی و حرفه به طبقۀ اجتماعی و اقتصادی خاصی تعلق دارد که این طبقات اجتماعی- اقتصادی روی جنبه های مختلف زندگی از جمله میزان مشارکت در فعالیت های ورزشی تأثیر دارد (شیروانی و همکاران، 1393). با توجه به تحقیقات محدود در کیفیت خواب و کیفیت زندگی و همچنین بررسی تفاوت در کیفیت خواب و کیفیت زندگی در ورزشکاران بخصوص ورزشکاران جانباز و معلول که به علت ضایعه به وجود آمده؛ اگر بی توجهی به این افراد صورت گیرد؛ بیشتر در معرض استرس و افسردگی قرار می گیرند(نباتیان و همکاران، 2013). و از آن جایی که شناخت وضعیت کیفت خواب و کیفیت زندگی این عزیزان می تواند باعث درک بهتر مربیان از این افراد شده و به موفقیت این عزیزان در مسابقات ملی و بین المللی کمک زیادی کرده و از این طریق حس نشاط و شادابی را در مرحله اول به خود این عزیزان و در مرحله دوم به عموم جامعه و بخصوص جانبازان و معلولین عزیز تزریق کرده و سطح کیفیت زندگی این افراد را بالا می برد. لذا نیاز به بررسی و مطالعه ی هر چه بیشتر درباره ی بررسی تفاوت کیفت خواب و کیفیت زندگی و رابطه بین آن ها میان محققان احساس می شود. امید است نتایج این پژوهش برای ورزشکاران جانباز و معلول،
پژوهشگران عبدالصالح زر (نفر اول)، محمد حسن کشاورز (همکار)، محمد امین صفری (همکار)، حمیدرضا صادقی پور (همکار)، فاطمه احمدی (همکار)
نوع طرح برون دانشگاهی
کارفرما یا ارگان تامین‌کننده اعتبار فدراسیون جانبازان و معلولین
زمان شروع طرح 1399-06-03
زمان خاتمه طرح 1400-11-20
مدت‌زمان مصوب 8
فایل پوستر دانلود