مشخصات پژوهش

خانه /شناسایی مورفولوژیک و مولکولی ...
عنوان شناسایی مورفولوژیک و مولکولی گونه غالب خیار دریایی در منطقه اولی (خلیج فارس-استان بوشهر) و آنالیز برخی ترکیبات دیواره بدن آن
نوع پژوهش مقالات در نشریات
کلیدواژه‌ها ثبت نشده‌است!
چکیده هدف از این پژوهش، شناسایی یکی از گونه های غالب خیار دریایی در منطقه اولی- بوشهر ، با استفاده از روش مورفولوژیک و مولکولی و بررسی برخی ترکیبات تشکیل دهنده دیواره بدن ازجمله پروتئین کلاژن بوده است. تا علاوه بر شناسایی دقیق گونه، با مطالعه ترکیبات دیواره بدن آن بتوان، از یافته های این تحقیق در جهت ارتقاء صنایع غذایی و دارویی در کشور استفاده نمود. در این راستا، ابتدا با شناسایی مورفولوژیک از طریق بررسی اوسیکل های دیواره بدن و سپس با شناسایی مولکولی از طریق تعیین توالی بخشی از ژنوم میتوکندریایی ??SrRNA، گونه مورد بررسی به عنوان گونه Holothuria leucospilota شناسایی گردید. در بررسی ترکیبات دیواره بدن، پروتئین و رطوبت با مقادیر بالای ??% بیش ترین ترکیبات تشکیل دهنده بدن گونه مورد نظر بود و چربی کم ترین مقدار را در بین سایر ترکیبات داشته است. از بین ترکیبات پروتئینی، استخراج پروتئین کلاژن به روش هضم آنزیمی با پپسین صورت گرفت و با استفاده از آزمون SDS-PAGE، نوع آن و زیر واحدهای تشکیل دهنده آن با توجه به پروفایل وزن مولکولی، در مقایسه با سایر تحقیقات، صورت گرفت. روش استخراج موثر تشخیص داده شد و کلاژن استخراجی از نوع I بوده که دارای سه زنجیره ?? با وزن مولکولی حدود ??? کیلو دالتون می باشد.
پژوهشگران فاطمه قبادیان (نفر اول)، حسین ذوالقرنین (نفر دوم)، محمدعلی سالاری (نفر سوم)، ایرج نبی پور (نفر چهارم)، امیر وزیری زاده (نفر پنجم)