مشخصات پژوهش

خانه /مقایــسه مولکـــولی اولیه ...
عنوان مقایــسه مولکـــولی اولیه P.(penaeus) semisulcatus خلیج فارس و زیرگونــه آن، P.(penaeus)semisulcatus persicusبا استفاده از 16S rRNAمیتوکندریایی
نوع پژوهش مقالات در نشریات
کلیدواژه‌ها ثبت نشده‌است!
چکیده میگوی ببری سبز خلیج فارس، P.(penaeus) semisulcatusیکی از با ارزشترین گونه های جنس Penaeusاست. براساس خصوصیات ریختی، زیرگونه جدیدی از میگوی ببری سبز با نام P.(penaeus) semisulcatus persicusمعرفی شده است. برای مطالـعه تفاوتهای ژنتیکی میان گونه و زیرگونه مذکور، 16S rRNAمیتوکندریایی مورد توجه قرار گرفت. 10نمونه از گونه ) 5قطعه از سواحل بوشهر و 5قطعه از سواحل بندرعباس( و 10نمونه از زیرگونه ) 5قطعه از سواحل بوشهر و 5قطعه از سواحل بندرعباس( مورد استفاده قرار گرفتند. DNAژنومی استخراج شده از پاهای شنای میگو به عنوان الگو استفاده شد. قطعــهای از ژن 16S rRNAبا آغازگرهای جهانی 16Sar/16Sbrتکثیر و از هر دوطرف تعیین توالی شد. نتایج حاصل از تعیین توالی نشان داد که قطعه تکثیر شده دقیقا دارای 561جفت باز و غنی از 66/4) ATدرصد( است. همردیفی توالی- های 16S rRNAگونه از هر دو ناحیه بوشهر و بندرعباس و همچنین زیرگونه از هر دو ناحیه بوشهر و بندرعباس نشان داد که توالیهای 16S rRNAدر گونه از هر دو ناحیه بوشهر و بندرعباس دقیقا با هم مطابقت دارند. نتیجه فوق برای توالیهای 16S rRNAزیر گونه از هر دو ناحیه بوشهر و هرمزگان نیز مشاهده شد. نتیجه همردیفی توالی توافقی 16S rRNAاز گونه و زیر گونه مذکور نشان داد که 18جانشینی بازی در این دو رخ داده و نسبت جانشینی ترانزیشن به ترانسورژن 3/906محاسبه شد. فاصله ژنتیکی این دو نیز براساس Kimura 2- parameterبا استفاده از نرمافزار 3/3 ،MEGA 4.0.2درصد محاسبه شد. فاصله ژنتیکی قابل توجه میان )P.(penaeus semisulcatusو زیرگونه آن، مطالعه بیشتر با استفاده ازسایر نشانگرهای ژنومیک و میتوکندریایی را مورد تاکید قرار میدهد.
پژوهشگران رویا رهنما (نفر اول)، سیدجواد حسینی (نفر دوم)، احمد قاسمی (نفر سوم)، وحید یاوری (نفر چهارم)، حسین ذوالقرنین (نفر پنجم)، عباس متین فر (نفر ششم به بعد)