مشخصات پژوهش

خانه /کارایی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس ...
عنوان کارایی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس در بهبود عملکرد بافتی کبد ماهی کپور معمولی(Cyprinus carpio) در معرض سطوح تحت کشنده نانو نقره
نوع پژوهش مقالات در نشریات
کلیدواژه‌ها ایمنی، مکمل غذایی، نانوتکنولوژی، فیزیولوژی
چکیده با توجه به نو ظهور بودن فناوری نانو و عدم آگاهی کافی از خطرات احتمالی این ذرات از یک سو و اثرات مفید پروبیوتیک‏ها بر آبزیان از سوی دیگر، در این تحقیق به بررسی اثر آلاینده های نانو نقره به همراه پروبیوتیک باکتریایی لاکتوباسیلوس به عنوان مکمل غذایی بر برخی از شاخص های کبدی در ماهی کپور معمولی پرداخته شد. ماهیان تحت شش تیمار آزمایشی قرار گرفتند و پس از 42 روز تغذیه با پروبیوتیک بر اساس آزمون سمیت کشنده و تحت کشنده بر اساس روش استاندارد OECD به ترتیب به مدت 4 و 10 روز به همراه آداپتاسیون در مجاورت نانونقره قرار گرفتند. در پایان آزمون سمیت تحت کشنده از ماهیان نمونه های بافت کبد استحصال شده و شاخص­های هیستوپاتولوژی کبدی بررسی گردید. نانو نقره به تنهایی سبب بروز ناهنجاری­های ساختاری شامل تغییر شکل­ابری و نکروز، خونریزی، تورم وآب­آوردگی و­ هم­چنین جانبی شدن هسته درکبد بود. پروبیوتیک به تنهایی مقدار این عارضه ها را به شدت کاهش داد. همچنین استفاده ترکیبی پروبیوتیک و نانونقره با وجود اینکه با افزایش خونریزش همراه بود، ایمنی غیراختصاصی را در ماهی کپور معمولی تحریک نمود و دیگرعارضه های کبدی را بهبود ببخشد.
پژوهشگران مهرداد مرادی سقلمه چی (نفر اول)، علی اکبر هدایتی (نفر دوم)، سمیه نمرودی (نفر سوم)، سید حسین حسینی فر (نفر چهارم)، دارا باقری (نفر پنجم)