مشخصات پژوهش

خانه /شناسایی و تحلیل موانع و آسیب ...
عنوان شناسایی و تحلیل موانع و آسیب های پیش روی توسعه فرهنگ ازدواج در بین جوانان استان بوشهر و بررسی تجرد قطعی دختران با نرخ رشد جمعیتی و تدوین مدل بومی کاهش تجرد قطعی دختران در استان بوشهر
نوع پژوهش طرح پژوهشی خاتمه‌یافته
کلیدواژه‌ها ازدواج، تجرد قطعی دختران، نرخ رشد جمعیتی، موانع ازدواج
چکیده در مورد ضرورت امر ازدواج و اهمیت آن هیچ جاى تردیدى نیست. در اسلام به مسأله ازدواج خیلى اهمیت داده شده و براى آن مقررات خاصى تعیین شده است. ازدواج از نظر اسلام وسیله اى است که زن و شوهر در سایه آن با کمال آسایش و اطمینان به حقوق خود، در کنار یکدیگر زندگى مى کنند. موضوع ازدواج و تشکیل خانواده از جمله مسائلی است که مورد بحث ادیان و مذاهب، فلاسفه، جامعه شناسان، روانشناسان، علمای تعلیم و تربیت، شعرا و نویسندگان و هنرمندان قرار گرفته است. در امر ازدواج تشکیل خانواده اهداف و انگیزه هایی چون میل بشر به تداوم نسل، نیاز اقتصادی و نیاز روحی و غیره دخیل بوده که این عوامل در دوره های مختلف تاریخ بشری متغیر بوده است. در سال های اخیر ایران دستخوش تحولات فرهنگی جدی شده است که مهم ترین تاثیرات آن را در حوزه خانواده؛ به ویژه ازدواج و طلاق شاهد بودیم. افزایش آمار تجرد قطعی و کاهش شاخص رشد جمعیتی در ایران زنگ خطر تهدید خانواده را به صدا در آورده است. زنگ خطری که اگر به آن گوش نسپریم، فرصت جبرانی ندارد. از آنجا که تجرد قطعی علل و عوامل علی و زمینه ای گوناگون دارد و در استان بوشهر از بوم تبعیت می کند، لازم است تا به صورت دقیق و جامع با علل بومی آن را درک نمود و متناسب با آن دست به تدوین راهبردها_راهکار ها زد و سیاست گذاری نمود. از آنجا که تغییرات فرهنگی مداوم و تدریجی است، راهبرد های آن نیز الزاما فرهنگی است و آموزش و تبلیغ بلند مدت را می طلبد؛ بنابراین تدوین یک مدل بومی پیشگیری از تجرد قطعی، مدیریت تجرد قطعی را می طلبد.
پژوهشگران حمید کرمی کبیر (نفر اول)، عباس پارسایی (همکار)، سکینه رضایی (همکار)، نسیم ترکاشوند (همکار)، شکیبا پورصبری (همکار)، مائده به فروز (همکار)
نوع طرح برون دانشگاهی
کارفرما یا ارگان تامین‌کننده اعتبار دانشگاه خلیج فارس سازمان ثبت احوال مدیریت امور زنان استانداری بوشهر آموزش و پرورش
زمان شروع طرح 1401-01-30
زمان خاتمه طرح 1402-04-11
مدت‌زمان مصوب 8
فایل پوستر دانلود